Monday, November 2, 2009

melenggang perut...

ni dh mmg sah2 BUKAN gamba perut aku yer...hehe

sabtu lepas...adanye kenduri doa selamat utk mak buyung...aku x watla upacara melenggang perut di khalayak ramai...tp ada la proses menjamah perut oleh mak bidan(bukan dia makan perut aku ye ALONG) dan menyirih...

lets me explain...ape utk menjamah dan menyirih

menjamah perut...mak bidan urut2 perut, rase baby dlm kedudukan mcmane...agak2 jantinanye ape...urut belakang(owhhh..sgt sedap), urut kaki...

testimoni dr mak bidan: kepala anak awak ni dh kt bawah ni...baby kecik je, kulit perut je yg tebal...senang nk beranak ni...laki-laki gayanye ni...

menyirih...ni mcm adat nk meminang mak bidan tu(merasa kena pinang lg mak bidan tu)...tempah utk basuh uri baby nti...mak i la yg meminang mak bidan ni..bg sirih,kapur,pinang,gambir...

hasilnye:mak bidan dh jampikan sirih utk mak buyung...makan sirih la aku 3 hari berturut2...huhu...bapok seksanye nk makan...dia jampikan air selusuh skali...minum bila dh masuk bulan(maksudnye:dh masuk 9bulan)

hasil dari kenduri tu...adalah air jampi utk mak yung mandi...mak bidan pesan minum la skit air tu...pastu buat bilasan terakhir mandian...layaaaannnn.....

***1st timer....mak buyung adalah sgt terpinga2 dan blur2...ikut je ape org ckp...

5 comments:

Cikpid said...

hahaha..fes time aku dgr ni acara begini2..msti syiok..gmbr mana??gmbr lucah plak yg ko tunjuk

~ini an~ said...

gambar xde la pid...xde sape nk tolong tgkap gamba aku...huhu...

alifah@along said...

hehehhe...aku tau la maksud jamah tu...makan sirih??aduh...takper, bertahan lah yer...tak lama lagi dah..aku plak tumpang happy..huhuuhuh

Mrs. Bee said...

oo mcm ni rupanye melengggang perot an..info yg bgus..hehe

~ini an~ said...

along:ko tu bukan boleh caye...klau x explain betul2 hehe

noma:mcm tu la gayenye...xtahu la tmpt ko mcmane