Monday, August 24, 2009

ramadhan menu~

bulan posa ni office hour jd pendek sejam...so, aku kena manfaatkan masa itu sebaik mungkin...kena bahagikan masa nk meninternetkan diri(yg akan didahulukan), tido dlm surau(bila dh sangap tahap gaban),wat kerje(bila perlu jer) dan lain2 amalan sunat(hehe bila ada masa terluang)...

utk memendekkan masa berblogging, bulan posa ni aku nk wat rekod menu ramadhan lah..supaya senang aku nk repeat menu...

1st day
1.ayam masak lemak cili api
2.sayur campur
3.ikan masin goreng
4.kuih popia (yg di buat sendiri bersama along)hehe
5.air ribena

1st day berbuka sbg seorang isteri,
yg di temani sahabat sejati,
along berbuka puasa di rumah kami,
siap buat kuih bersama lagi...
ewaaahhh(terpantun plak)...sungguh seronok...

2nd day
1.udang masak merah
2.ikan goreng
3.sayur bayam
4.pengat pisang(sila kagum...ini adalah kali pertama aku masak pengat...sedapppp(sapa lg nk puji klau bukan diri sendiri hehe)...sluuurrrrppp,air liur meleleh...hehe)
5.air sirap jer

*updated:atas permintaan noma,dia nk resepi pengat pisang...
-sagu secukup rase(klau 4 biji pisang,dlm segenggam sagu)...didihkan air,masukkan sagu
-dh kembang sagu tu...matikan api...isi santan,daun pandan,gula merah and sedikit garam(jgn sampai masin lak,bg dia lemak2 manja mcm lemak kt badan kita hehe...klau posa ni,ikut nasib laaa klau termasin,mgkin leh jd gulai pisang la plak~hehe)...
-hidupkan api yg sgt perlahan..kacau(jgn smpai berkepala santan tu)...siap!<--nk keterangan lanjut,call i ok...budget chef~hehe

3rd day
1.kari ayam bersama kentang
2.hati lombu masak kicap...sesuai ngan situasi aku yg pilu mlm td...
3.air ribena
...aku berbuka sorang2 smlm,setelah suami ku telah menduakan aku dgn kerjayanya...huhuhu
ekceli aku nk masak kari daging...rupa2nye mende yg aku beli...ku sangkakan daging,rupenye hati..aku tersalah beli daaa...

*entry akan di update dari masa ke semasa

7 comments:

fAtrinA said...

an, smpai ati along kannnn...sob3

sang mentos said...

sgt dahsyat kamu...cayalah...(sambil bertepok tgn)

Mrs. Bee said...

ye..sy turut kagum..
aok siap smpat wt kue an?
cuk cuk cuk..hebak2..:D
untung si nuril..

~an..nnti rajin letak le resepi pengat pisang kt blog..nyam2 :)

Cikpid said...

amboi..along tu ko anggap jeklaa cam anak angkat ko..hahahha

~ini an~ said...

fatin:haah fatin...dia delete kita punye komen...wawa komplot along hehe

wawa:klau xde lesung batu...ko henyak2 je kt batu mana2 pun..lg sedap wa...

noma:nti i update

cikpid:hehe untung weh dpt anak angkat mcm along...siap leh tolong rase hahaha

sang mentos said...

an..FYI..along celik2 mata terus call aku sementelah dia call ko x angkat...ko boleh bygkn betapa dia sbnrnye x lena tido...hahahha....

emmm...aku ingt nk msk lemak daging ptg ni..guano??

che poonz said...

ko kena bukak blog memasak ni an..

camner hati di sangkakan daging? agak aneh ni..