Wednesday, September 30, 2009

al-kisah raya

malas nk update pasal raya...sbb raya tahun ni x best huhuhu
akak2 sume beraya kt umah mertua...tinggal aku dan en suami di umah...nasib baik kahwin 1 kg...aku tolong mak aku, en.suami blk umah dia utk tolong mak dia...haha

sehari sblm raya-sabtu
seawal pg lepas subuh aku dh turun site kt dapur...tolong mak...sian dia nk kena sediakan makanan yg sama je mcm tahun2 lepas tp dgn kakitangan yg dh menghampiri kosong...yg ada ni pun beban dh bertambah ngan perut yg buyut2...confirm la sgt tidak membantu huhu plus semalamnye berbuka ngan air tebu...n terus sakit tekak...

tgharinye mak yung dh makin lemah...bateri dh weak...masuk bilik n tido...mak ckp nk rest dulu sblm zuhur, tgk2 dia gagah gak masak sorang2 sedangkan anak bertuah dia yg sorang ni tido haha

petang sblm berbuka...sume lauk pauk dh siap masak...mak turun site dr 7pg - 7mlm...huh...gigihnye nk raye...malamnye kemas ruang tamu n isi kuih dlm bekas kuih...kesihatan mak yung bertambah tidak baik...batuk dan selsema dan menghampiri demam

raya ketama-ahad
hangatkan lauk pauk, siapkan makan pagi sblm hubby gi sembahyang raya...sapu2 umah n bersiap...
kul 10 hubby aku baru blk dr masjid...panjangnye berzikir yang oiiii...arini ari raya...mentang2la kampungku kampungmu jua...dia gi raya ngan kawan2 dia depan masjid plak...aku???dia ingat ke tak yg dia dh ada bini?

org dh start dtg beraya...aku plak sempat gi raya 1 umah jer..umah 2 pupu...itupun rushing2 jer...sbb dh nk blk raya JOHOR kg my hubby...dlm kete terus demam huhu

konvoi 2 kete...merata singgah...klau dh namanye beraya umah org jawa...apa lg...lodeh melodeh la juadahnye...baby dlm perut ni pun mentang2 la half jawa...bukan main sonot dia dpt mkn lodeh...lepas ibu dia mkn lodeh je bukan main aktif bergerak...

malamnye tido umah nyayie(baca:nenek) belah mak...demam berterusan...ada alasan tido awal haha

raya kedua-isnin
journey continue...gi raya umah yayie n nyayie(baca:atuk&nenek) belah abah plak...dan diteruskan ngan umah sedara mara...

last umah yg aku pegi sgt menyeronokkan..sbb ada hidang nasi n ada telor dadar dlm menu hidangan...bahagia rasanye jupe telor dadar di hari raya

petang kul 6...dh smpai umah org tua hubby...malamnye balik tido umah aku la plak....

raya ketiga-selasa
harini sepupu ku (Jaja) bertunang...beraya kt kg aku la plak...beraya smbil bekenduri...mlmnye blk umah mertua plak...pening2...duk kendung baju ke hulu ke hilir...

raya keempat-rabu
di rumah mertua...nama pun duk umah mertuakan...harusla x cukup tido hahaha dari kul 6.30pg bangun n takde tido2nye dh kecuali tido mlm...SGT BUKAN AKU huhu malamnye gi dinner kt umah abg ipar...dia buat makan2...

raya kelima-khamis
lepas lunch balik umah mak aku plak...

raya keenam-jumaat
di rumah mak sendiri...balas dendam tido yg x cukup sejak duk kt umah mak mertua hahaha keji

raya ketujuh-sabtu...
dh abis raya...sbb dh nk balik k.l...malamnye hubby ku kena kerja...bermula kehidupan spt biase...seorang isteri yg setia menunggu kepulangan suaminye...

kesimpulan raya:-
1.sgt ke hulu ke hilir...
2.x duk diam...smpai sume makanan x puas dimakan...biase leh ulang 3x utk 1 menu...
3.mcm chipsmore, kejap kt umah sana,kejap kt umah sini...
4.mcm duk umah mertua byk dr duk umah mak sendiri je...sungguh x aci hahaha

....keputusan dari raya...menghasilkan kaki yg sembab mcm kaki gajah dh aku tgk huhu
TAMAT....

3 comments:

ciPuding_7 said...

kita serupaaaa...
sbb terlampau dkt, masing2 tak fokus.. aku tlg mak aku, dia tlg mak dia.. hahaha..

ye la, akak aku blk petang raya fes, so, aku je yg ada. takkan nak g tlg mertua lak.. mak aku camner lak kan.. huhu..

lepas smyg raya pon dia ilang. g raya umah kawan dia makan nasik beriyani dulu. perkara wajib tiap2 taun katanya..

smpai ada 1 ketika aku terpikir.. kan bes kalau kg kitorg jauh sket. hehehe..

~ini an~ said...

cipuding_7:kita serupaaaa

Cikpid said...

erm...kalo jauh sikit kang lain plak ragam die..

hehehehe..cnth:

"eh thn lps ry ke3 eh br balik umah mak sy..so thn ni ry ke 3 gaklaa br blk ke umah ayah awak.."

hahahhahahahha...