Friday, June 11, 2010

sekadar menulis...suami, isteri dan MIL

sekadar ingin berkongsi...
sekadar ingin meluahkan...

dilema...isteri, suami dan ibu kepada suami a.k.a mak mertua kepada isteri...
jgn salah anggap...saya tak punya masalah dgn mak mertua saya...
saya ok je ngan mak mertua saya(tp tak tahulah klau mak mertua sy x ok ngan sy kan)...huhu

tapi saya sentiasa berhati2...
cuba buat yg terbaik...

adehh susahnye nk tulis karangan ni...perah otak mcm nk jwb exam plak...
nape guna ayat skema sangat...nyampah betul...

mende sebenarnye ko nak cakap weyhhh...??

sebenarnye...
kadang2 aku pikir mcmane suami aku nk menjaga hati 2 insan yg penting dlm hidup dia...mak dan isteri...
insan pertama dlm hidup dia adalah mak dia...syurganya dibawah kaki maknye...dia kena jaga hati mak dia...dia xleh kecikkan hati mak dia dgn melebihkan isteri dia...klau mak dia kecik hati...dia berdosa...(keinsafan dr entri pid yg dolu2)

camane kita sbg isteri ni nk pastikan yg suami kita tidak dlm keadaan berdosa kerana mengecilkan hati ibunye?(walaupun ayat skema tak ingat...silalah terima)...pikir2kanlah...

suami aku adalah seorg anak yg mendengar kata...dia sgt spt seorg yg taat dgn ibu bapa...
aku sgt risau klau2 mak dia rasa dngan kehadiran aku, mak dia rase yg aku di lebihkan lantas berkecil hati....sangat takut...

mungkin ada perkara yg membuatkan suami aku risau, takut2 mak dia kecik hati...tp as usual, suami aku jenis yg tak suka nk luah2kan perasaan dia, dia suka pendam diam saja...aku yg kena perah otak pikir dan cube paham keadaan dia...itupun klau aku sempat nk paham hehehe

kenapa aku kesah sgt pasal mende ni??
sbb aku ada anak lelaki, nur irfaan...aku tak boleh bayangkan 1 hari nti anak yg di sayang2, bile dia dh kahwin...dia mengecilkan hati aku kerana isterinye...sungguh tak dapat di bayangkan mcmane pedih rasenye kan??

aku berpegang pd 1 prinsip...setiap apa yg kita buat pasti ada balasan...klau kita buat kt org...1 hari nti mende tu akan jd kt kita balik...klau skang aku biarkan suami aku mengecikkan hati mak dia...balasannye nti...sendiri mau ingat!!!

letih dah aku nk tulis ayat skema2 ni...
tp smbung skit lg lah...

wahai suamiku...
sekiranya ada yg tak kena,
kamu punya hak utk menegur...
aku isterimu...
kamu punya hak yg mutlak terhadapku,
jgn biarkan dirimu tersepit antara emak dan isteri...

kitakan suami isteri...
kita perlukan komunikasi dan perbincangan...
jgn jauhi pergaduhan demi menjaga hati...
sedangkan lidah lagi tergigit...
inikan pula suami isteri...

aku ingin mengertikan kamu...
jadikanlah aku jiwa kamu...
kerana aku ingin menjadi sahabatmu,kekasihmu,cintamu...
hingga akhir hayatku...

>>baru aku perasan yg sepatutnye aku amik aliran sastera time sekolah aritu hakhakhak...
>>sila la muntah kepada yg mual membaca entry ini...harap2nye org yg muntah itu bukan suamiku...kerana...ini seriussss(mcm wonderpet nyanyi tu)

1 comment:

Anonymous said...

hai. maaf just terbaca blog ini. saya tengah cari artikel untuk kolum saya di Berita harian. just tetiba terserempak ngan hasil tulisan saudari. anyway its a good write up. and...thanks...
bye then.

chewan@bharian.com.my