Monday, March 23, 2009

tugas seorang isteri~hehe~

macam poyo je tajuk nih hehe tp x kiralah,nk tulis gak...tujuannye adalah memberi gambaran kepada para2 bakal isteri kepada seorang suami kuang3...

isnin-jumaat

6.15pg: si isteri bangun...dlm mamai2..akan ke dapur utk memasak air...mengeluarkan apa2 bhn makanan(biasanye yg instant jer,cthnye roti canai segera) yg perlu di defrost...

6.20pg: mandi,solat dan pakai uniform ke tempat kerja...

6.30pg: si suami akan bgn utk mandi,solat dan bersiap2...manakala si isteri akan ke dapur utk membancuh air dan menggoreng ape yg patut utk santapan si suami(bestkan jd suami) hehe

6.45pg: si isteri mengemas bilik tidur(suami pandai lipat selimut je,itupun ala2 je la...isteri gak kena wat finishing) dan bermake-upan ala kadar utk ke opis...

7.00pg: sit down for breakfast,chit chat di pagi hari...siap mkn,si suami membasuh pinggan mangkuk..(adillakan..i dh masak,u basuh plak hehe)

7.30pg: bergerak utk ke tmpt kerja...

6.45ptg: isteri sampai di rumah...salin baju...sapu umah skit2...smbil2 tu akan memasukkan baju dlm mesin basuh...dan memulakan tugas di dapur utk sediakan dinner...

7.30-8.00mlm: suami tiba di rumah...

8.00-8.30mlm: suami dan isteri mandi,solat...bersama2 ker?itu rahsia...tunggu dh khwin baru tahu..hehe yg dh khwin tahu laa...kan3

9.00mlm: dinner...smbil suami puji2 masakan isteri...kasi up skit kan(nk something la tu) hehe bukan nk ape..nk di pijak jer...x bekesan de urut2 ni..ni org ke raksasa ntah...siap dinner,suami akan basuhkan pinggan...jemurkan baju(bukan tiap2 hari basuh baju)..angkat baju dh kering...isteri tukang lipat...

10.00mlm: dah kenyang...ngantuk...

sabtu

6.30pg: suami bgn utk ke tmpt kerja...isteri bgn utk siapkan sarapan,tp last week suami mc...isteri pun agak lewat bgn utk buat sarapan lalala

7.30pg: suami ke tmpt kerja,isteri tidooooooo....lalalala

11.00pg: isteri bgn, kemas rumah...do preparation for lunch...

2.00ptg: suami pulang...mandi solat...makan...rehat2...mgkin akan ajak isteri gi jalan2 atau akan tido atau melakukan acara bebas di rumah...makan,tido,tgk tv dll...

di hari sabtu ni la,isteri akan settlekan membasuh sume baju2 kotor...sbb isok dah hari ahad(nape ngan ari ahad)...aku malas nk explain kenapa..lu pikirla sendiri hehehe

ahad

pg ahad ni,x pg sgt la bangun...lepas subuh mesti tido smula la kan...sarapan pun akan sgt lewat..maka lapar la si suami...last 2 week, suami keluar menghantar kawan ke KLIA...last week plak si suami bangun pagi membuat report kerjanye..sedangkan isteri masih membota lalala...mkn la biskut ye suami ku...

tp minggu ni mgkin kena bgn awal kot...sbb kena pegi pasar beli stok makanan huhuhu uwaaaaaa...

klau bole hari ahad aku nk mintak cuti memasak...x wat application lg tp harap2 di beri consideration...at least 1 day off la..

mcm sabtu last week aku x masak...tp ahad aku masak...sbb ada 1st guest utk rumah baru ku...org itu adalah nur alifah a.k.a along...dia telah di hidangkan dgn mkn tengahari...smbal tumis telur(telo lebihan kenduri dulu..sume hidangan aku ada menu telo..2 sarang telor mak aku bekalkan),ikan goreng dan sayur lemak kobis...pastu siap ada dessert lg kan long....my first pudding...sblm ni aku tahu makan jerrrr...

hari ahad ni jgkla isteri akan mengiron baju kerja utk seminggu...penat3...dan memastikan sume baju yg telah dibasuh di lipat...suami plak akan membantu memnuhi kemahuan isteri(???)..'b..tolong paku kt dinding ni,angkat barang tu ke sana...blablabla...'...suami buat kerja dlm keadaan tak berapa rela hehehe

banyak keje kan jd isteri begitu juga jd suami...dh la letih bekerja di tmpt kerja,blk rumah kena bekerja dan dikerjakan plak kuang3...

tp JGN RISAU...klau kita buat utk org yg kita sayang,penat mmg penat tp penat dlm keadaan bahagia hehehe..P.O.Y.O.

9 comments:

sang mentos said...

emmm....mcm menarik bile ko kuarkn statement "penat pon xterase sbb buat utk org yg kite syg"
tp...aku jd agak down bile tibe time ari ahad tu...
bese ahad aku akan tidoq smp tghari..brekfes ke lunch ke..sume aku gabungkn jd satu..agak2 blh ke laki aku nant nk terime cara camtu?
lagi satu aku jarang iron2 baju ni melainkan iron tudung je..itu pon pg2 time aku nk g keje...
agak2 blh ke aku nk wat mcm tu kat laki aku?aku ckp la kat laki aku xyah la nk iron2 baju...hahahahha
keji gile....susah tuhh...
mencabar bg aku tanggungjawab tuh....addooiiyayyaaiiii

ciPuding_7 said...

"8.00-8.30mlm: suami dan isteri mandi,solat...bersama2 ker?itu rahsia...tunggu dh khwin baru tahu..hehe yg dh khwin tahu laa...kan3"

patut la aku tak tahu.. aku lom kawen rupanya..

~ini an~ said...

WAWA:bersedia atau tidak..bolos saja dinding itu hehehe suami akan menerima seadanya kita wawa...isteri je berlakon rajin mula2 hehehe

cipud_7:klau dh kul 8 baru nk mandi n solat maghrib...agak2 mcmane tu?jgn jd mcm aku poonz...hehe

Cikpid said...

hahahha..penat btol..n rajin btol ko ni..aku skang jek buat breakfast laki ari2 lps ade afieq..kalo x..laki aku g keje..aku terbontang tido..kuikuikui..baru berdua dah penat an?kalo bertiga lagi laa penat..

farah tu aku tau..die buat2 x paham..padahal paham sgt..hahahha

alifah@along said...

mak iii..letihnye jadi isteri??boleh tak aku nak jadi si suami??biar laki aku yg buat semua keja umah??hahhaha...keji2...

alifah@along said...

sedap masakan an air ahad tu..tima kasih an..beruntung jadi NURIL...sedak eh jadi NURIL...

alifah@along said...

aku g umah an bukan semata-mata nak makan tghari tau...baru nak kasi hadiah kawin ari tu...hehehhe, nanti dah pakai, letak gmbr dlm blog ek...hahhaha...expose lebih...

~ini an~ said...

cikpid:penat dlm keadaan bahagia aku relaaaa...hihi

along:rahsia kamar xleh expose long hehe ko bg set cadar...klau aku tunjuk,nti ko bayangkan plak hahaha

Diana Ishak said...

wahhh...mithali okkkk.

aku ni mujur la dapat laki yang malas breakfast.

benarlah Tuhan tu lebih tau dengan siapa yang sesuai ngan kita. Kalau aku masih berkapel ngan Dr Muz konfem aku dah lama jadik janda agaknya.