Monday, March 15, 2010

setelah 2bulan 1minggu 4 hari...

hari ni baru ada kesempatan aku nk cite pengalaman nk bersalinkan NUR IRFAAN...

DUE DATE:01/01/2010

2minggu sblm due date...aku ada rase 1 sakit yg sgt sakit...datang sekejap2 dan makin kerap...bukan diperut tp di bhgn bawah kt area2 tulang pinggul dan kawasan sewaktu dgnnye...meremang segala bulu bile sakit tu datang...nk beranak dh ke?itu yg terpikir dipikiran...siap gi hospital check...check graf contraction n buat v.e skali...resultnye xde ape2...mgkin minor contraction

3hari aku alami sakit tu...sakit ilang sakit ilang...mak aku ckp,bukan nk beranak klau gitu...pggl bidan urut...dia ckp angin kot...lepas urut sakit beransur hilang...tp sambung dek demam...sakit smpai demam ko...leh bayang mcmane sakitnye?

dah demam tu gi la klinik pakar tmpt nk bersalin...doktor cakap...sakit urat...maybe sakit otot yg cube dia maksudkan...time check up tu tekanan darah tinggi...buat ve lg,jalan x buka pun lg...

31/12 last check up...doktor tnye ada sakit2 x?..jawapannye xde...time tu tekanan darah still gak tinggi...doktor ckp klau 4hb still x sakit...datang utk induce...wohoho...

4hb jan...dengan segar bugarnye aku ke sana lg skali tanpa rase sakit...tp risau gak sbb aku ni dh overdue n tekanan darah tinggi...

kul 9 lebih...doktor nk masukkan ubat kt tut...berserah jelaaa...ku tunggu tunggu tunggu dan tunggu lg mane sakit yg di sebabkan ubat induce tu...x jugak kunjung tiba...kul 2ptg doktor check lg skali...jalan x still x buka...kedudukan baby pun masih tinggi katanya...klau nk induce lg skali pun boleh,klau nk operate je pun boleh...

aku tnye ape pendapat doktor...dia ckp klau induce mgkin lame lg kena tunggu...itupun belom tentu jalan akan buka...huhu...camane aku nk buat ni?kang jd mcm pid...dh sakit gile sbb induce smpai laki dia dh baca yasin kt sebelah tp jalan still x buka n last2 kena operate gak...

tanya2 pendapat2 org lain...2.30ptg bgtau doktor...operate jela doktor...doktor ckp 'ok,kul 5 kita wat operation...awak puasa yer..jgn makan ape2 dh'...dup dap dup dap

jam cepat gile berpusing...kul 4 lebih masuk ubat berak,masuk tiub kencing...tukar baju operation...kena sorong ke bilik bedah...berdebar gile time tu...

suami sentiasa di sisi sblm masuk bilik operation...kata2 terakhir dia sblm masuk bilik tu..'I LOVE U'...syahdu plak time tu...bile dh masuk bilik operation, aku dh mula rase gelabah...klau sang suami ada konpom aku dh menangis...cuak secuaknye...

kul 5 doktor pakar bius dh nk masukkan ubat...suntik kt tulang belakang...jantung aku time tu rase mcm nk tecabut,mengucap jela yg aku leh wat...tp ttp kontrol macho...smpai doktor tu ckp...'rileks je awak ye'...abis xkan aku nk menggelupur huhu

time ubat bius nk meresap ke dlm urat saraf tu ada 1 perasaan yg sgt x selesa...betul2 x selesa...aku ckp,xkan sepanjang operation ni aku akan rase mcm ni...ape yg leh aku ckp dlm hati 'klau ditakdirkan aku mati...setakat ni jela hayat aku'...

bile bius dh jalan...doktor bedah take over...aku ada rase mende sejuk disembur kt kaki...pastu ada dengar tiub sedut darah...pastu ada kakak nurse tu ckp nk tolak perut aku dr atas...pada 05.16ptg aku dengar.....

uwaaa...uwaaa...lembut je bunyinye..merdu je tak nyaring...anak aku dh kuar dr perut...nurse ckp pandang sebelah kiri...nti diaorg nk tunjuk baby...xlama tu ada la nurse tunjuk...'ni baby,lelaki'...alhamdulillah...lepas tu aku dh di beri ubat tido...dh tak sedar ape2 dah...

7lebih aku dh sedar...mencari2 mana suami, mana anak, mana mak, mana abah...
04hb januari 2001bermulalah hidupku sbg seorg ibu...

org cakap sakit bersalin tu mghapuskan dosa...aku ni x rase pun sakit nk bersalin...x terhapusla dosa aku ek huhuhu
bile pikir2 balik, aku ni amik jalan terlalu mudah utk kuarkan anak...lgsung xnak usaha bersalin normal...hhmmmm ada sedikit kekesalan kot...ke dh mmg di takdirkan begitu??

3 comments:

Puteri Ogy said...

jangan disesalkan..insyaAllah, tim 2nd baby, doakan normal ok!!
BTW, bile nak ade 2nd baby..hhuhuhuuh

ciPuding_7 said...

bkn amek jalan mudah, tp memudahkan perjalanan. sb dah ada org berpengalaman gitu, jd, sebagai langkah terbaik, amek benda tu sebagai pedoman.

baru ni opismate aku bersalin. dia ni kecik2 je cam aku.. (ke kecik sket lg) aku tanye dia camner rasa bersalin? "hanya Allah je yg tau.. huhuhu..." pahtu dia bg kata2 smgt kt aku. bila aku tanya kawan dia, rupanya lepas dia bersalin (dgn bantuan vakuum), dia takleh nak kencing. so kena tahan kt spital lg. huuu.. panik gak aku ni..

~ini an~ said...

ogy:2nd baby aku setelah ko pun dh ada 2nd baby hehe nak membesokan se ni pun belom tentu lulus huhu

cipuding:sila dgr kisah beranak yg mudah2 jer hehe
aku nasib baik dh selesai bersalin baru dgr cite kawan aku time doktor toreh perut dia,bius x jalan lg...hohoho