Friday, August 29, 2008

cita-cita

'cita-cita'...agak2 ape la ertinye word ni kan?kadang2 aku paham maksud dia...kadang2 aku tak paham...napela bole tak paham?...meh nak cite...mula2 aku kenal ape itu sekolah...ada kena tulis form ape ntah aku dh x ingat...tp ada la tmpt nk kena tulis cita2...

cita2 pertama,
aku nk jd POLIS...mmg berkobar2 gile aku nk jd polis...sbb kecik2 selalu main tembak2 kt ladang getah tepi umah aku...mak aku ckp,klau nk jd polis kena pandai math(ada kaitan ker)...n of coursela math terus jd subject feberet aku...nape la mak aku x cakap klau nk jd polis kena pandai sume subject ajar kt sekolah or kena pandai ckp omputih...klau x,mesti skang aku dh speaking english berabuk2 smpai mat saleh bengang ckp ngan aku...lalala

cita2 kedua,
cita2 betukar sbb 1 faktor, aku mulai sedar yg tumbesaran tulang aku terbantut...x tahu la puncenye,nasi kawah kot...masa aku form 1 tu...aku tergolong di golongan tak cukup inci a.k.a bantut or lowerd tp COMEL..diulangi COMEL LG CUTE hihihi aku tukar cita2 aku nk jd LAWYER..tp skjp jer cita2 tu,akak aku ckp jd lawyer nti sblh kaki kt syurga n sblh lg kt neraka,sbb mgkin kita membela org yg salah hohoho...mcmla skang dua2 belah kaki aku kt syurga n lgpun aku perasan yg aku x pandai omputih huhuhu(nangis 8 taun)


cita2 ketiga,
bertukaaaaarr..aku nk jd ARKITEK...sbb aku sedar yg aku pandai melukis hehehe...aku berusaha bersungguh2 nk masuk kelas rekacipta or teknik bila aku form 4...

akhirnye aku dptla masuk sekolah teknik..so,time kelas lukisan kejuruteraan aku la insan yg berkobar2 belajar..w/pun cikgu L.K tu x best,tp aku sanggup cari cikgu lain suruh ajar L.K...semangatkan...tp time aku amik SPM aku ada 1 cita2 jer..aku nk dpt pgkat 1...x kisah la dpt masuk U ke tak..janji aku x jd nyior komeng dlm adik beradik aku...sbb dlm pekse UPSR n PMR aku la result paling hancur a.k.a ngok...tp alhamdulillah,SPM tu dpt la pgkt 1 walaupun atas pagar yg mmg nk jatuh pagar gile2 punye...

dh SPM dpt 1,kena la mintak U..time ni plg konpius nk mintak ape...akak aku ckp,jgn amik kos yg ada interview sblm dpt masuk U,susah nk dpt...arkitek ada interview huhuhu tebantut cita2 aku(kire dgr kata jgk aku ni,tp nape aku baca diari akak aku,dia ckp aku degil...hahaha kantoi baca diari org...sape suruh ada diari lalala)...kaji punya kaji...akak aku suggest amik UKUR BAHAN..aku kata xnak...BORING!!...pastu aku apply UKUR TANAH sbb aku syok gile guna alat teropong tu time amali kt sekolah teknik dulu...huh!!sungguh menyesal...


aku pun dptla smbung blaja kt UiTM dgn kos ukur tanah...tp aku xde cite2 pun nk jd LAND SURVEYOR...huhuhu...pastu atas nasihat lecturer aku...dia kata habiskan diploma ni dulu,supaya diploma ni jd tapak utk awak amik kos lain degree nti...so,aku berusaha keras utk dpt pointer yg tinggi bg melepaskan aku apply kos lain sbb kos ukur tanah ni xde future bg org pempuan...


mula2 aku masih bercita2 nk smbg cita2 aku nk jd ARKITEK...tp bile aku tgk budak archi ni belaja susah nk mampos...trillion punye idea kena perah...klau tak,ko jd macai je la kt opis n jgn mimpi nk keje kt hijaz kasTuri(betik ke x ni name nye)...

aku pun terus mencari-cari cita-cita yg senang untuk dicapai dgn kadar pembelajaran yg tak hardcore punye susah n bile grade senang jer nk cari kerja...lalala


cita2 keempat,
akhirnye aku temui ape yg aku cari...aku sambung degree Quantity Survey a.k.a Ukur Bahan...aku nak jd QS!!skang aku dh jd QS,baru setahun lebih keje...tp ada rs mcm something wrong somewhere laaaa..i dont know why..bile ada 1 of my fren apply for DPLI utk jd cikgu...aku dgn gatalnye...nk jd cikgu jugak...bengongkan...kenapala manusia xpenah puas ngan ape yg dia dapat...perlukah aku ada cita2 kelima?????somebody help meeeee!!!!!!!


tp aku hairan..nape aku x penah ada cita2 nk jd doktor...agaknye otak aku sedar dgn kemampuan dia...nasib baik sedar diri hihihi dia tahu aku x lyk sbb aku hanye penah dpt sains A time bab no.1 di tingkatan 3 lalalala sape ingat belaja ape?

5 comments:

Unknown said...

hahahahahah!!! *ni actually mcm nak gelakkan diri sendiri bila baca entry ni*

adakah kita ni tamak?? tak penah puas?

org lain tgk mcm dah best je keje kita ni, tapi derang tak tau betapa kita tak enjoy ngan keje kita tu..

kenapa agaknya kan?? tapi nape ramai yg apply nak jadik cikgu hah? best sgt ke?

tapi setakat ni cik dayu masih berminat nak jadik engineer..lepas kawin nanti lah pikir kan cita2 baru...

apa kata jadik suri rumah yg dpt gaji 3ribu sebulan

~ini an~ said...

hihihi pastikan wat application kat tunang dari skang nk gaji rm3ribu sebulan...confirm x lulus...:P

biskutrajin said...

mse kecik2 kalo org tnye nk jdi ape bile beso nnti, sy jawab DOKTOR...psl time 2 piker keje DOKTOR 2 senang..heheh...ekceli sy mmg lemah bile ditanye bab cite2 neh...sy xde jwapan...kalo sy taram cite2 nk jd org berguna bleh x?

Diana Ishak said...

Bab pembiakan!!!

Masa tajuk ni la cikgu terangkan sistem pembiakan lelaki, aku angkat tangan tanya 'Testis tu yang mana cikgu??? (muka series).

Memang aku tak tau dowhhhhhh.

~ini an~ said...

biskutrajin:boleh jer jd org berguna...lg bagus hehehe

sis D:hehehe mmg x hilang ingatan la klau bab2 pembiakan nih hehehe