Sunday, November 28, 2010

menunaikan haji...

hari raya haji dh lepas...tp aku terpanggil(sape yg pggil) utk menulis sesuatu...
sesuatu yg terlintas di kotak fikiran...ianya melintas setelah aku menonton rancangan di kaca tv(skema plak ayat)...salam dari baitullah ke hape ntah...aku pun dh tak ingat tajuk dia...
tp dia cite pasal ibadat haji n ada laporan live dr mekah...ape yg jemaah2 tgh buat...

dlm rancangan tu adalah perbincangan...time aku tgk tu...pengacara dia ustaz farid ravi...dia ada cite...ada org tanye kt Rasulullah 'apakah perjuangan yg paling diredhai Allah'...Rasulullah jawab 'pergi menunaikan haji'...

sel2 otak aku mula berfikir...berhubung antara 1 sama lain memikirkan kenapa haji itu 1 perjuangan....
secara logiknye...cube kita fikirkan ape yg akan kita buat klau kita pergi menunaikan haji...
pasti semuanye mengenai Allah kan...kita akan memohon keampunanNya, beribadat kepadaNya, sentiasa mengingatiNya, berzikir, sentiasa redha, bersyukur, bersabar dgn ape jua dugaan di sana...sampaikan klau menemui ajal di sana pun kita sanggup...kita berjuang utk dirahmati Allah, diampuni Allah...

kenapa kita akan jd macam tu bile kita pergi mekah jer...bukan ke kita HIDUP ni utk mencari keredhaan Allah...alangkah selamatnye hidup kita klau hari2 kita beribadat mcmane klau kita pergi ke mekah utk menunaikan haji...

huh!!!beratkan entri ni...
banyaknye dosa aku dgn Penciptaku...
bila nak bertaubat...nak tunggu gi mekah dulu ker?
klau tak sempat pegi mcmane?

sekian...tak sanggup lg menaip...
kerana hanya tahu menaip utk kesedaran...tidak melakukan perubahan...
ampunkan dosa hambamu ini ya Allah...
ampunkanlah dosa hambamu ini ya Allah...
ampunkanlah segala dosa hambamu ini ya Allah...

>mlm td aku tnye en.suami...ape kenangan manis kami bersama yg akan buat dia tersenyum bila teringat...?...saja nk tahu...supaya dia ingat kenangan manis tu bila aku dh takde...
>>mengingati mati itu baik utk kita sedar siapa diri kita sebenarnye...
>>>nur irfaan...ibu nk irfaan tahu yg ibu terlalu sayangkan irfaan.

1 comment:

alifah@along said...

InsyaAllah, satu hari nanti kita pasti akan ke tanah suci ini..aminn...